Masalah Sembelit Anakku Selesai dengan Mudah..

4:07 PM

Assalamualaikum..Alhamdulillah harini Murni masih lagi berkesempatan untuk menulis entry tentang penyelesaian masalah sembelit anak Murni iaitu Nur Alysa Sophia..Sebelum itu murni nak cerita jg sedikit sebanyak apakah punca dan penyebab yg menjadikan anak kita mendapat sembelit yg teruk.











Selalunya kanak-kanak yang mendapat masalah sembelit ni adalah kanak-kanak yang tak nak makan sayur-sayuran dan buah-buahan...maka mereka tidak mendapat khasiat fiber yang secukupnya dari pemakananan mereka...tambahan pula sesetengah kanak-kanak  yang tak suka nak minum air masak..maka bertambah-tambah lg laa masalah sembelit mereka..Mungkin ibu-bapa tertanya2 apakah itu FIBER?? 




Apakah ia fiber?

Fiber adalah satu kumpulan karbohidarat yang tidak dapat dicernakan oleh tubuh dan akan dikeluarkan dari badan. Fiber ni boleh membantu melancarkan pembuangan kerana menyerap air sepanjang laluan pembuangan dan membuangnya dengan lebih lancar.Contoh makanan fiber seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Makanan seperti ini membantu pergerakan usus lebih lancar dan melancarkan pembuangan.



Dan sekiranya kanak-kanak yang tak suka makan sayur-sayuran dan buaah-buahan oni macam mana pula..Adakah fiber yang boleh membantu anak anda??? Jangan risau kerana Murni dah jumpa Supplement yang boleh membantu anda dan anak2 anda menyelesaikan masalah ini..Yang penting ibu-bapa kena berusaha dan berkorban wang ringgit sedikit untuk kebaikan anak2 kita dan juga memudahkan kerja kita..selain itu hati kita juga akan senang..sebab Murni dan suami dah merasa macam mana susahnya hati bila Alysa sembelit..kesian sangat tengok dia mengerang2 menangis dan berpeluh2 masa nak buang air..kadang2 dia pun jerit2 ibu tolobg2!!.. huhuhu













Disini Murni nak cadangkan ibu-bapa try bagi anak2 yg bermasalah sembelit ni mencuba Mealshake Shaklee.. Mealshake ini berperisa vanila yang sedap..Ibu-bapa boleh pelbagaikan menu hidangan mealshake ini..selain dari mencampur dengan susu atau apa sahaja minuman kegemaran anak anda..mealshake juga enak dimakan bersama aiskrim..tapi ada pantang larang mealshake ini tidak boleh dibancuh dengan air panas..dan untuk mendapat rasa yang paling sedap ibu-bapa boleh bancuh mealshake ini dengan menggunakan shaker..Disini murni nak share sedikit resepi mealshake inin hasil dari menGoogle haritu..hihihi








Saiz Hidangan Fiber Dalam Mealshake

1/4 cup mealshake : 4 sudu besar: 3 gram fiber

Setiap hidangan mealshake mengandungi 3 gram fiber.  Kanak-kanak memerlukan 20 gram – 30 gram fiber sehari. Jadi anda boleh berikan beberapa kali hidangan mealshake pada anak-anak untuk mencukupkan bekalan fiber mereka. Tapi jangan salah sangka ia adalah satu-satunya perkara yang anda perlu bergantung. Galakkan anak-anak mengambil buah buahan dan sayuran dan jika keadaan tertentu yang mana agak sukar nak kawal makanan kanak-kanak, anda bolehlah bantu mereka dengan memberikan keperluan fiber ini pada mereka.


Jadi cadangannya adalah minimum 4 sudu besar sehari dan tambahan boleh diberi mengikut kesesuaian anak anda. Hanya tambahkan hidangan mealshake jika masalah sembelit tidak berkurang dengan cadangan hidangan tadi. Untuk kanak-kanak bawah 1-3 tahun boleh kurangkan dos dengan mulakan dengan 2 sudu sehari.

Cadangan RDI (recommended daily intake) Pengambilan Fiber

Ibu-ibu boleh rujuk pada carta ini untuk mengetahui cadangan yang sesuai untuk anak-anak mereka.

Kanak-Kanak 1-3 tahun: 19 gram fiber setiap hari

Kanak-Kanak 4-8 tahun: 25 gram fiber setiap hari

Lelaki 9-13 tahun: 31 gram fiber setiap hari

Perempuan 9-13 tahun: 26 gram fiber setiap hari

Lelaki 14-19 tahun: 38 gram fiber setiap hari

Perempuan 14-19 tahun: 26 gram fiber setiap hari

Cara Bancuh Mealshake Untuk Anak Sembelit

Bancuhkan 4 sudu besar mealshake ke dalam 237 ml air masak atau boleh juga dicampurkan ke dalam bancuhan susu anak-anak. Boleh dibancuh sejuk atau normal, tidak digalakkan bancuh dengan air panas kerana dibimbangi proteinnya akan musnah.





Jika masalah sembelit masih tidak dapat diatasi, berikan anak anda 2 kali sehari sehingga masalah sembelit tiada lagi.









Selamat Mencuba

Artikel Menarik Yang Lain

0 ulasan

S Pink Premium Pointer

Life Traffic Feed

Chat Box

Nuffnang